måndag 4 maj 2015

All måste få vara med och leka

Min son blir lätt trött och får svårt att koncentrera sig om han är med många. Får svårt att varva ner. Så ibland tycker jag det måste vara ok att inte vilja leka med massa barn men försöker även lära honom att står någon ensam utan vän så bjuder man in den personen i leken. Respekt från alla håll måste finnas. Ingen ska behöva vara ensam och ingen ska behöva tvingas vara med någon dom kanske är rädd för eller rent psykiskt inte orkar med just den dagen. Vi pratar mycket hemma om detta jag och min 6åring. Känns inte snällt mot honom heller att bli tvingad till att leka med 5 personer till utöver den han sitter för stunden och leker med om han inte orkar med det. Min son vill inte gå till skolan pga att han inte orkar med pressen alla gånger att man MÅSTE leka med alla hela tiden. Han säger själv att han inte vill någon ska behöva vara utanför men att han heller inte alltid orkar leka i stor grupp. Som sagt respekt från alla håll.

Skulle du orka med att hela dagen hålla igång som barn gör och vara i en stor grupp?! Jag skulle inte orka. Ändå tvingar vi våra barn till det.

Jag tycker att man ska lära sina barn att ge alla en chans. En chans att visa vem man är. Men alla funkar inte ihop. Men har man gett personen en ordentlig chans att visa vem man är och att visa respekt för varandra tycker jag att man gjort det man ska.

Alla barn leker inte lika och alla barn leker inte bra ihop.
Att en står ensam är inte ok men att tvinga på någon massa kompisar är heller inte ok.

Jag tror att lär vi vuxna barnen att respektera varandra och ge alla en chans så löser det sig. Men vi måste även våga lita på våra barns känslor och utveckling i samhället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar